Noodkreet: Wie helpt me!

Noodkreet: Wie helpt me! :: Jawi Sportcentrum Alphen aan den RijnVAN ONGEZOND DIK NAAR EEN GEZOND GEWICHT Ik, Maaike, was mijn hele leven al te zwaar, maar juni 2013 is bij mij de knop om gegaan. Tijdens een wandelvakantie in Oostenrijk, ben ik mezelf tegengekomen en heb het besluit genomen weer eens stevig aan het lijnen te gaan.

Altijd veel gesport, geturnd als kind, daarna getafeltennist op een redelijk hoog niveau, gesquasht, getennist, gevolleybald. Helaas kreeg ik steeds meer last van mijn knieën. Gelukkig ontdekte ik toen dat met skaten dit niet het geval was. deze hobby is zelfs zover gegaan dat ik zelf een skateschool opgezet heb, waarin ik bijna dagelijks skateles gaf. Heel wat kilometer gemaakt. Tot een jaar of 5 geleden ik werd overvallen door asthma en dit heeft mij op sportief gebied teruggeworpen met als gevolg groeien tot 96 kilo. Dat bij een lengte van 156m, betekend dit een BMI van 39,4 wat te boek staat als ernstig overgewicht. Wanneer je dan 54 jaar bent weet je, dat wordt een hele klus.

Thuis gekomen van de vakantie ben ik aan de slag gegaan. Van het assortiment aan afvalproducten en manieren kende ik er inmiddels al verschillende, dus weer naar de Modifast gegrepen, de eerst 10 kilo gingen redelijk makkelijk, maar ik besefte al snel dat ik nog een lange weg te gaan had en met Modifast alleen houdt je dat niet lang vol.

Ik dacht, wie of wat kan me hierbij helpen, niet iemand die me verteld wat ik wel en niet mag eten, want dat weet je als dikkerd best wel, maar iemand die me begeleidt, stimuleert en motiveert. Ik was al weer aan het sporten gegaan bij JAWI en daar zag ik wel eens mensen sporten onder begeleiding van een personal trainer. Ik dacht misschien is dat ook wel iets voor mij, dus een gesprek aangegaan met Angelique en besloten om het te gaan proberen. Een personal trainer en starten met een Diplan dieet.

Voor mijn vakantie had ik drie introductie lessen met Youri, ik was enthousiast en had er zin in om te beginnen.

Rond 1 augustus zijn wij rond de tafel gaan zitten en besproken wat het doel is dat ik wil bereiken en hoe we dat gaan aanpakken.

We begonnen met 10 weken een Diplan dieet, met als gevolg bijna iedere week wel een kilootje eraf. Dit motiveerde natuurlijk ontzettend. Ondertussen was ik flink aan het sporten gegaan, onder begeleiding. Wonderbaarlijk wat zo iemand door je op de juiste wijze toe te spreken voor elkaar krijgt. Erg stimulerend en motiverend. Het ging dan ook snel van 2 x per week naar 6 x per week sporten.

Maandag spinning, dinsdag core circuit met aansluitend een uur PT, woensdag een kilometer of 5 hardlopen (we hadden ondertussen weer een nieuw doel erbij gevonden: De 10 kilometer bij de 20 van Alphen te lopen), donderdag had ik een rustdag, vrijdagochtend weer PT, de zaterdag core circuit gevolgd door boks 4 fun en de zondag is het dan weer rennen tussen de 7 en de 10 kilometers.

Youri verzint regelmatig weer nieuwe dingen om me scherp te houden en reikt me steeds weer nieuwe uitdagingen aan. En zo fanatiek als ik ben duik ik er iedere keer weer vol in.

Ik voel me hier op dit moment geweldig bij, hoewel de weegschaal al twee maanden op hetzelfde gewicht van 68 kg staat geef ik de moed niet op. Als ik zo blijf sporten goed op mijn eten let, gaat het vanzelf weer naar beneden.

Personal training is geen wonder middel, maar als je er zelf 100% voor wilt gaan en er wordt een goede match met je trainer gevonden, kunnen zij je triggeren om je doel te bereiken!

Een bijkomstig voordeel is dat ik me topfit voel (behalve regelmatig wat spierpijn) en geen medicijnen meer gebruik.

 

Eind van het jaar wil ik mijn streefgewicht van 60 kg bereikt hebben